Saturday, February 4, 2012

SETEGUH MANAKAH CINTA HAMBA

SESUNGGUHNYA MAWADDAH ITU ADALAH CINTA YG TUMBUH ,TERBINA DAN BERTAMBAH DR SEMASA KE SEMASA D SEPANJANG BAHTERA PERKAHWINAN D LAYARI,,,,,


PERSOALAN YG D LONTARKAN INI ADALAH UTK SAMA2 KITA RENUNG2KAN DAN FIKIR2KN SAMADA KITA TERGOLONG DR GOL ORG2 YG BERSABAR IKHLAS@SEBALIKNYA



SOALAN UTK BAKAL2 SUAMI DN ISTERI

1)Syukur Alhmdulillah aku dsahkn mngandung,ttp alahanku mnyebabkn aku tak mampu mencium baumu,mendekatimu shj sudh cukup mengundang loya.Entah brapa lama ada kemungkinan bukn shj kandungn yg pertama,mgkin kandgn yg seterusnya juga.Sabarkh engkau dgn kerenahku?Masihkah aku ini cintamu d kala itu?

2)Semasa mngadung aku tak lalu makan ,mulutku asyik mengeluh sakit sni sna,tidur sering tak lena.Aku berubah mnjadi cepat pemarah.Bukan ku sengaja ttp tubuhku ini terasa resah dan tidak selesa.Sabarkah engkau dgan kelemahan ku ini?


3)Semasa mgandung upayaku utk melayan keperluanmu tidak spt biasa,aku lemah sering juga hilang daya tarikannya.Sehebat2 mujahadahku diri ini amat terbatas dlm upaya berperanan sbg isterimu.Masihkah aku buah hatimu?


4)Semasa kita berumahtgga,hidup kita indah dgn khadiran cahayamata,namun ketika cahayamata bertambah,tanggungan dan beban juga bertambah.Dlm suasana yg byk tekanan,dlm rumahtgga apakah engkau masih lg mampu ceria?sabar dgn kerenah ank2 dan ibu mereka?


5)Selepas beberapa tahun berumahtgga,aku belum merahimkan cahayamta,saudra,rakan2 memperlimu dan menuduh engkau bukan jantan,sedangkan aku punca sepimu tanpa zuriat.Masihkah aku ada tempat d lubuk hatimu?


6)Setelah aku dsahkan mandul,dan tidak mampu membrikan cahayamta,adakah aku masih lagi kekasih hatimu?


7)Jika aku d takdirkan Allah menghidap kanser payu dra,terpksa mgorbankan kedua2@salah satu drpdnya adakah engkau masih mnyintaiku?



SOALAN UTK BAKAL SUAMI



1)Keceriaanku mgkin pudar akibat tekanan kerja dan kehidupan.Aku cenderung utk diam dan senyumanku turut pudar.Aku kini kurang bergurau dan hanya bercakap perkara2 yg penting dan serius shj.Sabarkah engkau dgn perubahan itu nanti?Kuatkah cintamu padaku?


2)Upayaku utk memberi nafkah batin kpdmu terganggu akibat masalah mati pucukku,Aku malu utk menyuarakan kpdmu.Sabarkah engkau dgn keadaan itu,dan terjejaskah cinta kita d hatimu?


3)Andai kerjayaku drempuh badai dan surut kewanganku,dan kelurga kita jauh dr mencapai yg sempurna dan selesa.Teman2mu dan kaum kerabat mencemuhmu menyara aku dan melabelkan aku sebagai suami yg dayus.Sabarkah engkau menempuhinya?Masihkah aku kekasih hatimu?


4)Aku mnjadi seorang lelaki yg mnjemukan,sabarkah engkau dgn diriku dan mampukah cinta kita d hatimu membenih menjadi bahagia?


5)Jika kerjayaku berkembg d luar jangkaan kita engkau terpksa berkongsi diriku dgn masa,dan aku terpksa selalu out station,sabarkah engkau dgn suasana itu dan adakah aku masih cinta hatimu?


6)Jika aku dsahkan doctor tidak mampu memberikan zuriat,rumahtangga kita sunyi,apakah engkau masih sudi menemaniku  dlm bahtera rumahtgga kita?


7)Sekiranya aku dtimpa kemalangan @strok,yg melumpuhkan pergerakan fizikal serta upayaku sbgai suami,apakah ianya menggugat cinta kita dan mampukah engkau terus d sisiku yg hanya suamimu dgn status suami,tetapi tidak mampu menjalankan tanggungjawab sbg suami



"WAHAI TUHAN KAMI !JANGANLAH ENGKAU PIKULKAN KPD KAMI APA YG KAMI TIDAK TERDAYA MEMIKULNYA"

AL-BAQARAH:286






"TIDAK MEMBUAT PERSEDIAAN ,ITULAH KEMATIAN SEBELUM MATI"



"MANUSIA YG DBIUS CINTA,SUDAH HILANG PERTIMBANGA FIKIRANNYA"


"QAD SYAGHAFAHA HUBBA"
MANUSIA YG DBIUS CINTA

  

0 comments:

Post a Comment